인테리어 디자이너 유정한 니드21 사옥 회화재 리뷰

2014. 11. 26.


코리아디자인어워드2014 공간부문에서 수상한 니드21 NEED21 유정한 소장님의 회화재. 일하고 있는 인테리어 잡지사 최종 면접이 회화재 리뷰를 적는 것이라 더 마음이 좋았다. 몇 해, 수십 해가 지나도 이 공간을 생각하면 신입의 긴장된 마음을 되돌아 볼 수 있을 것같다. 클라우드에 저장된 글을 블로그로 옮긴다. 지난 6월에 방문하고 사진찍고 글씀.


니드21 사옥 회화재(回畵齎) 리뷰


많은 사람이 부석사를 한국 건축의 명작으로 꼽는다. 입구인 일주문부터 본전인 무량수전까지의 공간 흐름이 짜임새 있는 이야기처럼 감동을 전하기 때문이다. 니드21(NEED21)의 신사옥인 회화재는 현대판 부석사라 할 만큼 공간이 짜임새 있게 조직됐다. 극적인 동선계획과 밀도 있는 장면들이 만들어내는 한국적 분위기가 인상적이다. 한국 전통미의 현대적인 해석으로 명성이 높은 유정한 대표의 최근작으로 그의 디자인이 얼마만큼 성숙했는지 느낄 수 있다.


회화재는 서울 성곽 8문 중 하나인 혜화문에서 도보 5분 거리에 위치한다. 큰 돌을 깎아낸 듯한 외관으로 성곽의 연장선처럼 느껴진다. 돌을 다듬어 만든 아름다운 장면이 내부에서 유기적으로 구성돼 풍부한 공간감을 연출해낸다.


깊고 어두운 입구가 인상적이다. 입구 계단을 오르면 연못과 하늘이 만들어 내는 무한한 수직의 공간을 마주한다. 돌다리를 건너는 동안 내·외부의 심리적 거리감이 생겨 내부의 사건에 더 집중하게 된다. 부석사의 입구인 일주문에서 사찰 내부까지 긴 거리를 둔 것도 세속의 번뇌를 씻기 위함인데 이와 일맥상통한다. 건물을 휘감는 듯한 긴 복도를 따라 더 깊이 들어가면 위층으로 오르는 ‘ㄷ' 자형 계단이 있다. 계단참 마다 전시된 한국 전통미술품과 목조 벽에 칠한 동백기름 향은 범종루, 안양루를 차례로 오르며 느끼는 부석사의 정취를 연상케 한다.


직원 사무실이 있는 2층을 지나 대표 사무실이 있는 3층으로 오른다. 회전문을 통해 방 안으로 들어가면 유리 벽 너머로 1층  입구에서 봤던 수직의 무한한 공간을 다시 마주한다. 외부에서 유입되는 빛이 콘크리트 벽을 따라 1층까지 쏟아지며 자연을 내부로 끌어들인다. 시선을 돌리면 회의 테이블 너머로 검은 철재 프레임에 새하얀 한지를 칠한 한 칸짜리 방이 있다. 유정한 대표의 개인 사무실이다. 따듯한 조명이 한지에 스며 방 전체가 은은하게 빛나고 안에서 일어나는 사건의 그림자가 아른거린다. 한국적 정취를 한껏 자아내는 순간이다. 이는 마치 부석사 무량수전 배흘림기둥에 기대서면 느껴지는 절정의 감동과 닮았다. 한국의 아름다운 전통공간이 현대로 돌아와() 수려한 장면()을 만들기 때문일까? 회화재(回畵齎)는 돌아오는 그림이라는 의미를 담고 있다.


전체적으로 돌, 철과 같은 차가운 느낌의 재료로 마감됐고 조도가 낮아 차분한 긴장감이 지배적이다. 많은 벽을 둬 여러 공간으로 나눴지만 틈과 문을 활용해 유기적으로 연결했다. 이는 높은 집중력과 효율적인 동선체계가 필요한 사무실에 적합한 계획이다. 지하층을 높이고 도로에 면한 부지에 경사를 둬 지하층을 마치 지상층처럼 사용할 수 있게 한 것도 인상적이다. 지하 1·2층은 갤러리 및 창고로 사용되고 지상 4층부터는 유정한 대표의 주거공간이다.


회화재는 사무공간이라는 기능적 역할과 작품성 사이의 균형을 노련하게 맞추며 유정한 대표의 공간철학을 여실히 드러내고 있다. 가장 한국적인 아름다움은 모호함에 있다며 공간 하나하나를 소개하는 그는 한국적 디자인의 본질에 한발 더 다가선듯 했다. 클라이언트를 만족하게 하는 디자인이 좋은 디자인이라 말하면서도 자신의 작품성을 높여가는 유정한 대표, 그의 다음 작품이 더 기대되는 이유다.








NEED21 Office Hoe-hwa-jae Review


A well-organized space touches the right chord like a story of fine texture, which is why many say Buseoksa Temple as the masterpiece of Korean architecture. Entering Iljumun Gate, passing by Cheongwangmungate, Beomjonggak belfry, and Anyangru Pavilion, and mounting Muryangsujeon Hall, we can experience tense flow between scenes we face. It was probably not a coincidence that the image of Buseoksa Temple was overlapped while I walked Hoe-hwa-jae, a new office building of NEED21, forits space was as well-organized as it can be called a latter-day Buseoksa Temple.Hoe-hwa-jae is the new office building of NEED21 led by YooJeong-han, so his philosophy is deeply projected onto the space. This is a work we can feel the level of president Yoojeong-han’s design that is famous for modernistic interpretation of Korean beauty. 


Hoe-hwa-jae, five minutes’ walk from Hyehwamun Gate, one of eight gates of Seoul Fortress Wall, is felt like an extension of the fortress wall, due to its appearance looking like a huge stone cut. Beautiful scene made by facing a stone smoothly organically forms within, which directs the rich sense of space. Its entrance is impressive. Going up the stairs of narrow entrance which reminds of deep dark cave, we face a strained space which is infinitely expanded to deep water and high skyvertically. Going in along a stone bridge over the water, we feel huge psychological distance between the inside and outside and concentrate incidents occurring withinmore. Long distance from temple entrance Iljumun Gate to the inside of temple is for washing the anguish of the mundane world, which has something in common with. Going in deeper along a long corridor which seems to wind around the building, there are stairs towards the upper floors. Stairs are bent in a shape of Korean alphabet ‘ㄷ’, which makes scenes of space more plentiful. Antique artworks of Korean style on display in the stair landing remind of scenes we face while passing by several gates on the way to Muryangsujeon Hall. Going by the second floor composed of office, manager room, and meeting room, we go up to the third floor. The third floor is composed of president’s office, study and meeting room. This place is a space of going up to climax in the well-organized flow. While we go up to the third floor, scent of antique furniture in the wooden object stair landing oiled with camellia oil excites  Korean nostalgia. Passing by study and sucked into the corridor made by a revolving door, through a windowwe face again the infinite sense of vertical space we saw in the entrance. Light from the outside floods even into the first floor along the concrete wall and attracts the nature into the inside. If we turn away our eyes again, there is a single room covered with pure white hanji, traditional Korean paper, on the black steel frame over the meeting table. Warm lamp is reflected in hanji, which lights the whole room with a soft glow and makes the shadow of incidents happening within flicker. It is a scene full of Korean atmosphere.It resembles mood of Korean beauty we can feel when leaning against the baeheulim pillar of Muryangsujeon Hall in Buseoksa Temple. Hoe-hwa-jae has a meaning of a picture coming back. President YooJeong-han didn’t mention its meaning personally, but doesn’t it mean that beautiful Korean traditional space comes back to modern times (Hoe) and makes a beautiful scene(Hwa)?


Overall, calm tension predominates, as it is finished with materials of a freezing feeling such as stone and iron and intensity of illumination is low. Yoo divided it into several spaces by putting many walls, but connected it organically using gaps and doors. These devices are designed suitably for the office that needs high concentration and effective circulation system. The first and second basement levels are used for gallery and storehouse, and from the fourth floor above ground are the residential spaces for president Yoo. It is also impressive that making the first basement level higher and making slope in the site fronting onto the road so that the first basement level can be used as if it is the first floor above ground. Keeping its balance skillfully between the functional role of office space and quality of work, Hoe-hwa-jae is showing the world of Yoo’s works. President YooJeong-han says spaces clients want are good ones and develops his quality of works, which is why we expect his next work more.